||

Ratunku, mam konflikt w zespole!

konflikt w zespole

Tak, zwykle tak brzmi właśnie początek sesji mentoringowej z mniej doświadczonym Managerem. A już było tak dobrze, już stworzył swój zespół, już go podszkolił, już zaczynają osiągać wyniki, już myślał, że będzie z górki i co? I ratunku! Mam konflikt w zespole.

No dobrze, to dobrze. Zwykle wówczas oczy Managera robią się okrągłe, a mina wskazuje na niedowierzanie. No bo jak można powiedzieć, że konflikt jest dobry? Można. Przede wszystkim zacznijmy od podstaw. 

Konflikt to zupełnie naturalny element funkcjonowania zespołu. A jeśli coś jest naturalnym, zgodnym z pewnymi regułami czy fazami rozwojowymi, to złym byłoby, gdyby się nie pojawił. Wcale nie jest lepiej, gdy między ludźmi nie ma konfliktów. W rzeczywistości nie wystąpienie konfliktów między osobami pozostającymi w relacjach może wskazywać na brak autentycznej więzi między nimi. Może to wskazywać na to, że konflikty zostały zablokowane lub ukrywają się pod maską poprawnych interakcji. Zatem pamiętaj, że sam fakt wystąpienia konfliktu w Twoim zespole nie jest zły. Złym natomiast jest sposób prowadzenia konfliktu, jeśli prowadzi do wzajemnej wrogości i zerwania relacji. 

Nie wszystkie konflikty szkodzą współpracy i współżyciu ludzi. Ale konflikty nierozwiązywane lub źle rozwiązywane, to ta grupa, która niesie ze sobą dużą szkodliwość. Natomiast konflikty dobrze rozwiązywane poprawiają koegzystencję ludzi, zatem w praktyce mogą mieć wręcz pozytywny wpływ na funkcjonowanie Twojego zespołu.

Zatem co zrobić, aby rozwiązywać konflikty dobrze, aby zarządzać nimi odpowiedzialnie i skutecznie? Zacznij od rozpoznania przyczyn konfliktu, poznaj fazy jego rozwoju, oceń jakim stylem należy tym konfliktem zarządzić i wówczas podejmij skuteczną i odpowiedzialną interwencję zgodną z zasadami i schematem rozwiązywania konfliktów. To tyle. Zarządzaj konfliktem tak, jak każdego dnia zarządzasz wieloma innymi obszarami. Zadaniowo, konstruktywnie i bez emocji.

Pamiętaj, że konflikt jest zjawiskiem naturalnym w każdej zbiorowości ludzkiej i w każdej organizacji. Jest zatem też naturalnym elementem funkcjonowania zespołu. Nie ma grup, w których nie występują konflikty, a ich wyeliminowanie nie jest ani możliwe, ani dobre. 

Konflikty będą się zdarzać, bo my jako ludzie mamy różne temperamenty, światopogląd, zatem ich przyczyną mogą być nawet zwykłe różnice w opiniach i wartościach, brak komunikacji lub błędy w komunikacji. 

Konflikt jest zatem elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizacji, a jego rozwiązywanie jest bardzo ważne dla skutecznego zarządzania.

Ważne jest, aby szybko zdefiniować i rozwiązać ten szkodliwy aspekt konfliktu, ale też wyodrębnić korzyści, jakie mogą pojawić się w sytuacji konfliktowej. I uwaga – to Twoje zadanie, Managerze :)

Podobne wpisy